Hvordan udvikler vi en god koncentration mens vi praktiserer vores mantraer?
ved M. Govindan Satchidananda
Mantraer udgør et sprog mellem forskellige bevidsthedsplaner, hvorfor det er vigtigt at chante dem på en sådan måde at ens bevidsthed både fordybes og udvides, som frøet der gror op og bliver træ. I almindelig fysisk bevidsthed, vores bevidsthed, er selv vores identitet absorberet udi de fænomener vi oplever gennem vore fem sanser. Vi er opslugte af oplevelserne vi har via det vi ser, læser, hører, føler på huden etc. I almindelig drømmebevidsthed som inkluderer dagdrømmerier er vores bevidsthed også sammentrukket og absorberet i erindringer, forestillinger som angst, begær, fordømmelse. Så for at opnå mantra sadhanaens fordele må man derfor ikke blot koncentrere på lyden eller udtalen af mantraet, men også på dets betydning, det det peger hen imod. Betydningen kan bedst opfattes som en ’bhava’ eller følelse, associeret med følelser eller tilstande af kærlighed, overgivelse, kraft, visdom, overflod, udstråling, fred. Fordelen vil være endnu mere intens hvis man kan huske sin bevidsthedstilstand, da man i sin tid blev indviet i pågældende mantra. Mantraet er i sin essens et ’bevidsthedens køretøj’ som minder os om den tilstand vi befandt os i under indvielsen. Mantra indvielse er en meget hellig begivenhed, som kræver en masse forberedelse både af indvieren som af den, der modtager indvielsen. Det er jo foreksempel temmelig sjældent at vi holder en hel dags tavshed og helliger hele dagen til intensiv Yoga praksis, chanting af et mantra siddende ved et bål (yagna), som vi typisk gør inden en mantra indvielse. Så husk på den bevidsthedstilstand med dens kærlighed, renhed, balance, den vidtfavnende ro og energi du byggede op inden og under mantra indvielsen.
Frø stavelserne man modtager under indvielsen vil - efterhånden som man praktiserer dem på egen hånd - netop gro og vokse ligesom et frø ville gøre det og blive plante - for så vidt man helliger sig chantingen fuldt ud og sætter alt andet tilside og er fuldt koncentreret under sin praksis. Man kan chante samtidig med at udføre rutinemæssige aktiviteter som ikke kræver ens opmærksomhed i særlig høj grad, når man går en tur eller kører i bil, også selvom man selv er chauffør, hvis ellers man kører på en gammelkendt rute uden den store trafik. Det er en god idè at praktisere på de tidspunkter hvor man måske ellers ville sidde og dagdrømme eller på anden måde spilde tiden med at lade sindet køre med dets evindelige småbekymringer o.s.v. , som ellers nemt dræner os for mental energi.
Hvis man praktiserer det med et klart ønske om at opnå det/den tilstand som mantraet handler om, være sig kærlighed, visdom, styrke, overflod, oplysning, skaber man dermed de perfekte betingelser for at sådanne tilstande kan ’komme ned’ fra det mentale plan og manifestere sig, selv på tilsyneladende magisk vis, på det materielle plan. Vores liv i det store og hele er en konsekvens af tidligere tanker, ord og handlinger, vores karma, men med mantrachantingen sker der det at mantra erstatter de gamle vanemæssige tanker, hvorved de gamle karmatendenser gøres svage og med tiden tørrer helt ind og forsvinder. For at den proces kan finde sted må ens praksis imidlertid være helt fri for utålmodighed, håb og tvivl. Man må være opfyldt af tillid til mantraets virkningsfuldhed og overlade resten til den Guddommelige Vilje. Den højeste aspiration er helt enkelt ”Ikke min vilje, men Din vilje ske.” Da vil alt man modtager med sikkerhed være ’rettet ind’ efter det guddommeliges vilje og man vil kunne overvinde den egobaserede falske forestilling om at være ’den, der handler.’
Når vores sind er opfyldt af bekymring over livets mange udfordringer kan mantra praksis bruges som en form for balsam, for at dulme nervøsiteten, bedrøvelsen eller sindets ophidselse. Også selvom sindet måske ligger i konkurrence med mantrachantingen vil sidstnævnte med sikkerhed gradvist slide det mentale sludder op og man vil sidde tilbage med fred i sindet.
Mantraer kan chantes inden man starter sin meditationspraksis som hjælp til at berolige og koncentrere sindet og forberede det til meditation.
Det er bedst at chante mantraet kontinuerligt over en given periode eller i et bestemt antal med henblik på at udvikle sin viljestyrke; men hvis omstændighederne kræver din opmærksomhed bør mantrasadhaen sættes til side for en stund, indtil man igen kan vende tilbage - nu med fuld eller næsten fuld opmærksomhed.
Copyright: M. Govindan Satchidananda, Januar 2005
Artikler
Babajis Kriya Yoga Hjemmeside