Babaji's Kriya Yoga
Babaji's Kriya Yoga Images
English Deutsch Français Français
Español Italiano Português Português
Japanese Russian Bulgarian Dansk
Arabic Farsi Hindi Tamil
Turkish Chinese Polish  Estonian

              

Modtagelse af Nåden fra vores Satguru Kriya Babaji

ved M. Govindan Satchidananda


Min lærer Yogi S.A.A. Ramaiah omtalte gerne tre forudsætninger for at modtage Babajis nåde. Han plejede at sige: ”Mængden af nåde du vil modtage kommer an på, dels hvor meget sadhana du praktiserer, hvor meget karma yoga eller seva du udøver, og hvilken mængde kærlighed og hengivenhed du manifesterer.” Og han tilskyndede os gerne til at leve vore liv - som beboere i hans ashrammer eller centre rundt om i verden - i overensstemmelse med ovenstående. Hvad mente han så med begreberne ’nåde’, ’sadhana’, karma yoga’ og ’kærlighed og hengivenhed’? Hvordan mente han at hans trofaste studerende skulle inkorporere og leve disse begreber i deres hverdag? En skønne dag vil jeg skrive en bog over det emne. Nu og her må vi nøjes med en kort beskrivelse som vil kunne hjælpe Babajis studenter til at få succes på dette område og på samtlige fem eksistens planer.


’Nåde’ er et begreb man finder indenfor mange spirituelle traditioner og det refererer til alt, hvad vi modtager, som hjælper os til at udvikle os og komme tættere på det guddommelige og ultimativt til oplevelsen af enhed. Den tager ofte form af tilsyneladende tilfældige begivenheder, som vi gennemskuer som velsignelser, men den kan også manifestere sig i forklædning, svøbt i lidelse som resultat af et eller andet tab. Eller den kommer som spirituelle oplevelser, som Guddommeligt Lys, visioner, salighedsrus eller at blive opfyldt af en inderlig fred. Fordi den kommer spontant tilegner vi den gerne en eller anden ydre kraft eller identitet uden for os selv, typisk den guddommelige form vi føler os tættest på eller er mest tiltrukket af. Eftersom vi ofte henlever lange perioder med tilsyneladende lille eller ingen spirituel fremgang - alle vore anstrengelser til trods - søger vi den guddommelige nådes hjælp til at komme videre. Både nåde og en vis indsats er nødvendige ingredienser i spirituel udvikling. Uden vores indsats for at overgive vores ego kan nåden ikke komme ind i vores liv. I egobevidsthed tager vi selv æren for alt godt der sker i vores liv, og skyder rask væk skylden på Gud for alt der går galt. Men når vi vågner op af egobevidsthedens drøm erkender vi at det forholder sig lige stik modsat. Som min lærer ofte havde for vane at sige: ”Alt godt skyldes Babajis Nåde, alt ondt er egoets værk.” Egoet skaber en årsag-virknings kæde af handling og lidelse som følge af sin evige renden efter egne begærs-impulser med deres baggrund i frygt og stolthed. Men når vi renser ud i underbevidstheden og vågner op til bevidstheden om det guddommeliges tilstedeværelse bliver vi vidne og tilskuer til Hans skabelse, som den udfoldes. Den spæde stemme i vores inderste med dens forslag høres og følges. Egoets skingre skræppen op med alle dens krav, begær, frygt og stolthed, ignoreres i stigende grad.


Samarbejdet med vores Satguru i denne hellige transformationsproces af ego bevidstheden til den guddommelige bevidsthed ved hjælp af guddommelig nåde, sadhana, service og hengivenhed er ’the crux of the matter’ - sagens kerne. Så hvad betyder disse begreber helt nøjagtigt?


’Sadhana’ betyder bogstaveligt talt disciplin og refererer til alle anstrengelser for bevidst at huske på Guds nærvær eller at erindre vores sande Selv. Én der praktiserer Yoga med dette formål for øje kaldes en sadhak (mænd) eller sadhaka (kvinder). En ’Kriya Yoga Sadhak’ er således én der følger Babajis Kriya Yogas vej, praktiserer dens teknikker og følger Babajis lære. Teknikkerne indlæres under indvielser og retreatophold. Selve læren kan man desuden - til dels - finde udpenslet i de bøger der hidtil er udkommet. Under eet benævnes samtlige disse publikationer som ’Tamil Kriya Yoga Siddhantham’. Eftersom de fleste af Babajis belæringer er kommet til os i mundtlig form vil det tage adskillige år førend vi kan få publiceret hele materialet i form af bøger eller artikler. Babajis lære udgør cremen eller den kondenserede form af ’Tamil Yoga Siddhantham’, de 18 Tamilske Yoga Siddhaers lære. Deres væsentligste arbejder omfatter ’Thirumandiram’, Boganathars samlede værker, (af hvilke meget stadig mangler at blive oversat) og Agastyars samlede arbejde (som pt er i gang med at blive indsamlet og oversat). Boganathar og Agastyar var begge guruer eller lærere for Babaji, så den fuldstændige forståelse af hans lære forudsætter en oversættelse og udgivelse af deres samlede værker - en skønne dag). Hellere end selv at skrive har Babaji indtil videre foretrukket at krystallisere den lære han modtog fra de to Siddhaer eller fuldkomne mennesker, til ’kriyaer’ eller ’praktisk udførlige yogiske teknikker’, og at opfordre til deres udbredelse via nogle få dedikerede sjæle, som han har kunnet bruge som sine instrumenter. Én af disse sjæle var min lærer, Yogi S.A.A. Ramaiah om hvem det kan siges at hver eneste af hans livs handlinger var gennemsyret af hengivenhed for Babaji. Han plejede imidlertid at sige at Babaji havde magten til at ophøje et hvilket som helst antal sjæle til helgener, vismænd og siddhaer, hvis blot de ville hengive sig til ham.


En Kriya Yoga ’sadhak’ eller ’sadhaka’ er en person, der bevidst forsøger sit bedste med at slippe ego bevidstheden til fordel for den guddommelige bevidsthed, ved systematisk at praktisere teknikkerne og læren som de/den er givet af Babaji og de 18 Siddhaer. ’Kriya Yoga Sadhana’ henviser til udførelsen af samtlige teknikker og aktiviteter som er indeholdt i Babajis femgrenede vej:  (1) Kriya Hatha Yoga som inkluderer asanaer, bandaer og mudraer primært til gavn og glæde for vores fysiske krop, (2) Kriya Kundalini Pranayama og relaterede vejrtrækningsteknikker for cirkulation af prana energien i vitalkroppen og for at transformere den, (3) Kriya Dhyana Yoga er den videnskabelige kunst at mestre sindet via en mængde forskellige meditationsteknikker, (4) Kriya Mantra Yoga, som bruger specifikke lydstavelser (på sanskrit) til påkaldelse af diverse guddommelige aspekter, for at vække chakraerne op o.s.v., (5) Kriya Bhakti Yoga, udviklingen af kærlighed og hengivenhed til Gud og hans skabelse. Ved systematisk praksis af disse fem faser forsvinder den lidelse egobevidstheden har stået fadder til ligeså stille og erstattes af lykkefølelse i alle fem eksistens planer. Når vi foreksempel ved at praktisere Kriya Hatha Yoga systematisk oplever et strålende godt helbred, afspænding og fred, opnår vi derigennem også en befrielse fra kroppens tendenser i retning af sygdom, inerti og smerte. Så er man i stedet fri til at tune ind på endnu dybere dele af sit eget væsen og gradvis befri sig selv af dybereliggende - negative - tendenser, som ligesom knuder, binder én til runde på runde på …og så videre af smertefyldte handlinger og deres reaktioner.


Ved at praktisere Kriya Kundalini Pranayama og andre anbefalede vejrtræknings teknikker oplever man enorme mængder af energi, som kan bruges som ’benzin’ til overvindelse af tendenser som dovenskab, glemsomhed og depression, når de bruges målrettet via Kriya Dhyana meditations teknikker. Pranayama og meditation samarbejder om at hjælpe Kriya Yoga sadhakaen til at blive stadigt mere opmærksom på det guddommeliges nærvær. Kriya Kundalini Pranayama bringer stadigt større mængder pranisk energi op til de højere bevidsthedscentre i vitalkroppen: i hjertet kommer det til udtryk som dybere og mere kærlighed til Gud og alle andre; i halsområdet udtrykkes det som forbedring af ens udtryksevner være sig skriftligt eller mundtligt; i pandecenteret giver det udslag i øget intuition, kreativitet og clairvoyance; og endelig i kronecenteret på toppen af hovedet kommer den øgede mængde prana til udtryk som erkendelse af kosmisk bevidsthed og oplevelse af det Guddommelige Nærvær overalt og i alt.


Kriya Dhyana Yoga praksis renser underbevidstheden og hjælper til at udskifte ens vanetænkning og handling med en meget bevidst forståelse af at man er guidet i alt, hvad der sker i ens liv. Det begynder som korte perioder under meditation hvor man bliver opmærksom på sine tanker eller følelser, som deres vidne, og udvikler sig til en kontinuerlig opmærksomhed gennem dagens aktiviteter og sågar ind i søvnperioden. Man lærer at spotte og afvise de vanemæssige tanker, der ikke er fremmende for ens indre tilstand af ro og fred. Det vil uvægerligt og ultimativt lede til oplevelsen af samadhi, som først opleves i den åndingsløse tilstand af enhed med Gud, ’sarvikalpa’ samadhi og hvis det gentages ofte nok, i løbet af ens hverdagsliv som en kontinuerlig, gennemgående oplevelse af Guds tilstedeværelse i alting, også kaldet ’nirvikalpa’ samadhi. Men egoet, eller vanen med at identificere sig med sine tanker, inkluderet ens navn, forhold, personlige historie og ambitioner bliver hos én indtil man har overgivet og sluppet hele sin bevidsthed ned til den allermindste underbevidste frygt eller begær og helt ned på celleniveauet i ens fysiske krop. Det kræver en virkelig intens og længerevarende udførelse af sadhana eftersom egoet - indtil det er totalt og ethundrede procent udraderet og bortelimineret af ens bevidsthed vil blive ved og ved med sine små julelege på samtlige fem eksistensplaner. Så længe der stadig er noget ego et eller andet sted i ens væsen kan man ikke gøre sig håb om at opleve målet for ’Tamil Kriya Yoga Siddhantham’, som er den totale hengivelse til det guddommelige. Den komplette overgivelses adelsmærke er tilstanden vi kalder ’soruba’ samadhi, i hvilken selv den fysiske krops celler bliver ’oplyste’ - eller bevidst dirigeret af det Højeste Selv. Guddommelig Nåde nedstiger i samtlige fem af ens eksistensplaner. Når den fysiske krop bliver syg eller dør - og det selv i store helgeners tilfælde - er det et klart og umiskendeligt tegn på at - i det mindste - deres fysiske ’køretøj’ ikke er blevet inddraget i deres overgivelse og oplysning. Og det er ikke et spørgsmål om fysisk udødelighed. Når man er totalt overgivet følger man det guddommeliges retningslinier. Men muligheden for den totale hengivelse, Kriya Yogaens mål, afhænger af en erkendelse af det Guddommelige, ikke bare spirituelt, som i tilfældet med selv store helgener, ej heller kun intellektuelt, mentalt og vitalt som i tilfældet med vismænd og siddhaer. Kun de allerstørste blandt siddhaerne, de såkaldte Maha Siddhaer, som eksemplificeret i de 18 Siddhaer, kan i sandhed regnes for at have overgivet sig selv helt til det guddommelige.


Kriya Yoga Sadhakaen bør stille og roligt øge tiden hun bruger på disse teknikker og integrere dem i sin hverdagsbevidsthed - gennem dagens aktiviteter. Meditation er ikke et mål i sig selv, men et middel til et mål. Det vil manifestere sig i at vi bliver mere og mere opmærksomme på ’de små ting’ i livet. Således vil alt vi oplever ende med at være del af vores praksis eller ’sadhana’, vores husken på hvem vi i sandhed er.


Copyright ved Marshall Govindan, september 1994. Alle rettigheder reserveret.

 

Modtagelse af Nåden fra vores Satguru Kriya Babaji, 2. del

Artikler

Babajis Kriya Yoga Hjemmeside

©1995 - 2024 - Babajis Kriya Yoga og Publikationer - Alle Rettigheder Reserveret. ”Babaji’s Kriya Yoga” er et registreret service mærke)   ॐ Mahavatar Babaji ॐ