Babaji's Kriya Yoga
Babaji's Kriya Yoga Images
English Deutsch Français Français
Español Italiano Português Português
Japanese Russian Bulgarian Dansk
Arabic Farsi Hindi Tamil
Turkish Chinese Polish  Estonian

              

Velkomsttale ved M. Govindan Satchidananda -
præsident for Babaji’s Kriya Yoga Acharya orden og co-sponsor for Yoga Siddha research Centeret
9. Januar 2005

Om Kriya Babaji Nama Aum

Ærede forskere, udenlandske gæster, elskere af det tamilske sprog og af Yoga Siddhantham.

Det er så sandelig en ære for mig at byde jer alle velkommen ved denne glædelige begivenhed. Jeg havde aldrig drømt om at noget som dette ville ske da Neelakantan og jeg selv tilbage i 1999 påbegyndte vores søgen efter tamilske forskere indenfor Yoga Siddhantham. Vi havde opdaget en boganmeldelse i ’The Hindu’ af Professor Annamalais nye tamilske udgave af Tirumandiram og fundet frem til forlæggeren af bogen i Adyar. Der mødte vi Dr. Sabarathanam som indvilligede i at samarbejde med os i henhold til en research plan jeg tilsendte ham kort tid efter mødet. Planen inkluderede følgende fire studier:

Det første studie: ”Fotegnelse over og bevarelse i magnetisk format af manuskripter associerede med Yoga som indeholdt i Biblioteker og private samlinger i Tamil Nadu” vil herefter blive kaldt ’Studie nummer 1’. Og Dr. Ganapathy har allerede beskrevet dets resultater og vore fortsatte bestræbelser.

Det andet studie: ”Oversættelse til engelsk med kommentar og udvalgte manuskripter relaterede til de tamilske Yoga Siddhaer” - som herefter vil blive kaldt ’Studie nummer 2’ . Dette studie har resulteret i een af dagens publikationer: ”The Yoga of Siddha Avvai”. Vi forventer os at dette studie vil bringe mange flere resultater efterhånden som vi identificerer og udvælger ’juvelerne’ iblandt manuskripterne som er kopierede og transkriberede i studie nummer 1.

Det tredje studie ”Oversættelse med kommentar af en antologi af udvalgte arbejder af de 18 Siddhaer refereres som ’Studie nummer 3’ og var oprindeligt studieobjekt under en anden kontrakt dateret 15. Februar 2000 mellem YREC og BKYOA og Dr. S.P. Sabharathanam, som det glæder mig at se er tilstede her i dag. Den var oprindeligt tænkt at være vores første publikation. Men på grund af dette studies enorme omfang og sværhedsgrad blev ansvaret for det videregivet til Dr. T.N. Ganapathy i januar 2001 og det ligger i dag - efter et samarbejde mellem adskillige forskere og yogier - endelig færdigt og udgives hermed under titlen ”The Yoga of the 18 Siddhas. An Anthology.”

Det fjerde studie ”Oversættelse med kommentar af udvalgte digte om Yoga ved Siddha Boganathar kaldes ’Studie 4’. Det resulterede i udgivelsen, juli 2003, af 1. bind af ”The Yoga of Siddha Boganathar” og i dag udgiver vi så 2. bind. På et senere tidspunkt håber vi at kunne udgive Boganathars digt på 7.000 vers og andre af hans arbejder i senere bind.

Som i kan se her i dag har vi igennem de sidste seks år været trofaste overfor Studie Planen, der som så mange ting i mit liv kom som et lynglimt af inspiration fra min Guru, Kriya Babaji Nagaraj, tilbage i begyndelsen af 1999. Jeg er lykkelig over at kunne sige at alle de involverede parter i dette projekt også har været trofaste overfor denne drøm, inklusive min kone Madame Durga Ahlund, direktøren for vores ashram i Bangalore hr. Sri Neelakantan og først og fremmest Dr. Ganapathy og hans vicedirektør Dr. Arulmugam.

Jeg ønsker at bortfjerne enhver tvivl der måtte være i jeres sind omkring hvorfor I mon lytter til en canadier. Hvorfor er dette møde sponsoreret af udlændinge? Det daterer sig helt tilbage til den højtidelige opgave min Sathguru Kriya Babaji Nagaraj pålagde Yogi S.A.A. Ramaiah, min Guru, for snart 50 år siden. Han bad ham om at indsamle palmebladsmanuskripterne for de 18 tamilske Siddhaer, opbevare, transkribere og udgive dem. I løbet af ’60’erne vandrede han Tamil Nadu tynd i sin søgning efter og indsamling af disse manuskripter som han sørgede for omhyggeligt at opbevare og dermed redde fra undergang via de hvide myrer. Fra og med 1972 da jeg begyndte at tilbringe min tid i Tamil Nadu, specielt i Kanadukhathan i hans ashram, assisterede jeg ham med denne opgave og vi udgav de første bind i den komplette serie af Boganathars arbejder sidst i 1970’erne - på tamilsk og mere end 1800 sider, i Chidambaram. Jeg tilbragte mange dage hos trykkerne med at føre tilsyn med opsætningen af - og administrationen med disse tidlige publikationer. Bind 1 og 2 af ”The Yoga of Boganathar” som i ser her i dag er baserede på disse tidlige arbejder. Igennem samfulde 18 år jeg studerede under Yogi Ramaiah var hans favorit beskæftigelse at få os til at synge og meditere på disse vers. Han lærte os en stærk meditationsteknik, som har gjort os i stand til at forstå meget af den underforståede mening de indeholdt. Min kone Durga og jeg selv har brugt den metode for at kunne bidrage til kommentarerne til de arbejder vi udsender her i dag. Som allerede forudset af ham for mange år siden krævede det en multi-disciplineret styrke af forskere og yogier i samarbejde at kunne udgive disse arbejder på adækvat vis. Det har så sandelig været en gruppeindsats og jeg er glad for at vi som sponsorer har været katalysatorer for at bringe de rette folk sammen.

I 1981 havde jeg en vision af Siddhaen Avvai, der fortalte mig: ”Hvis du forbliver trofast overfor os vil vi arbejde gennem dig.” I 1988 inspireredes jeg til at starte en forlæggervirksomhed, ’Babajis Kriya Yoga og Publikationer’, som skulle specialisere sig indenfor udgivelser af Yoga Siddhaernes arbejder. I 1991 udgav forlaget ”Babaji og de 18 Siddhaers Kriya Yoga Tradition”; som nu er udgivet for 7de gang og på mere end 13 udenlandske sprog; i 1992 udgavedes den første internationale udgave af en engelsk oversættelse af ’Tirumandiram’ - og i 2000 ”The Kriya Yoga Sutras of Patanjali and the Siddhas” nu på 5 udenlandske sprog. Disse bøger har tiltrukket mange mennesker til dette område. Måske ikke helt så mange forskere som jeg kunne have tænkt mig, men elever; fra 1990 frem til i dag har jeg indviet mere end 10.000 mennesker fordelt på mere end 20 lande i praksis af Babajis Kriya Yoga, som er en videnskabelig kunstart af ’God-Truth-Union’ - enhed med Kosmos - som krystalliserer de tamilske Yoga Siddhaers visdom. Mange af disse personer har bidraget finansielt til dette projekt igennem vores velgørende organisationer registrerede i Canada, USA og her i Indien, Bangalore, ’Babajis Kriya Yoga Order of Acharyas, Inc.’

I februar 1999 inviterede jeg Dr. Georg Feuerstein, som desværre ikke er her i dag, og som nok er den førende forsker indenfor Yogaens område i Vesten, som co-sponsor for ovenskitserede researchplan. Han er grundlægger af og præsident for ’The Yoga Research and Education Center’, en ikke-profitorienteret organisation med base i Californien, som er dedikeret til at researche indenfor Yogaens område. Ikke desto mindre er det til en vis grad afgrænset af vore økonomiske midler hvor meget vi kan overkomme. Så derfor ønsker jeg at opfordre jer alle hertilstede til at støtte Yoga Siddha research centerets fremtidige arbejde ikke blot ved at købe de her i dag nyudgivne publikationer, men også ved at yde et bidrag til ’Babajis Kriya Yoga Order of Acharyas Trust’ i Bangalore. For at gøre det bedes I venligst henvende jer til én af vore repræsentanter i bogboden. Jeres bidrag vil muliggøre den frentidige opbevaring og udgivelse - på mange sprog - af denne mægtige arv: de tamilske Yoga Siddhaers arbejder.

I spørger måske stadig jer selv hvorfor jeg har dedikeret så mange år og så stor en indsats til denne opgave? For nu at citere Swami Hariharananda Aranya, kommentator af Yoga-Sutraerne: ”hvis formålet med menneskelig viden er at bortfjerne menneskelig lidelse, så er den lærdom som fuldstændigt borteliminerer al lidelse per definition den største viden.” Mine studier af yoga har lært mig at ’swadhya’ eller selvstudie er en vigtig del af den yogiske sadhana. Man er måske i besiddelse af de bedste metoder eller kriyaer, men hvis man ikke har tilgang til de yogiske mestres tekster er det ligesom en chauffør uden vejkort eller en person uden spejl. Imidlertid har, som I givet allerede ved, de fleste forskere med ganske få undtagelser, som Dr. Ganapathy, undgået Yoga Siddhaernes arbejder på grund af deres vanskelige tilgang. Under de konferencer jeg har deltaget i - foreksempel den i Madurai for over 20 år siden - fortalte mange forskere mig dette. I tæt samarbejde med oversættere og forsker-filosoffer som Dr. Ganapathy og hans team er det imidlertid lykkedes os at opdage meget af deres betydning skjult i dette ’twilight’ ’tusmørke’ sprog. Disse arbejder har været en stor inspirationskilde for mig og det er min tro at de også vil være det for kommende generationer.

Babajis Kriya Yoga er en krystalliseret eller kondenseret form af Yoga Siddhantham, de 18 Siddhaers tradition. Babaji var discipel af to af de mest berømte medlemmer, Agastyar og Boganathar. Når Kriya Yoga elever læser deres vers genkender de mange af kundalini yogaens beskrivelser idet disse er i overensstemmelse med det de selv har lært under deres indvielser i Babajis Kriya Yoga. Disse indvielser er imidlertid stærkt inspirerede af Yoga Siddhaernes lære. Yoga nyder jo verdensomspændende popularitet i vore dage, mest som en form for fysisk uddannelse, men dog forsøger et stigende antal af dens udøvere at forstå dens spirituelle rødder. Jeg kan forsikre jer om at seriøse udøvere af Yoga over hele verden vil læse og anvende læren vi finder i disse arbejder - med entusiasme og i stadigt stigende antal. Ved at vende tilbage til sine rødder som præsenteret i disse arbejder i dag vil mange liv blive transformerede.

Verden lever i dag i en uhørt atmosfære af udfordring og frygt. Jeg mener at Yoga er vort bedste forsvar mod terrorisme. Vi lever i en periode af menneskehedens historie hvor den indbyrdes afhængighed af alle på planeten aldrig har været større. Denne sociale krise hvor en influenzaepidemi eller et selvmord eet sted i verden kan have en direkte indflydelse på et samfunds politiske stabilitet et helt andet sted på kloden gør den yogiske disciplin udøvet af millioner af praktiserende bydende nødvendig. Medierne er blevet det stærkeste værktøj for de, som ønsker at terrorisere verden. Yoga er det bedste forsvar imod terrorisme eftersom den skærer igennem helt ind til benet: frygten der tillader terrorisme at være effektiv. Dette kræver mental disciplin, mod, praktiseren af ’detachment’ eller kunsten at træde et skridt tilbage og se det hele lidt fra oven, foruden den rolige, klare tænkning som Yoga inspirerer til. Derudover er den sociale virkning af blot en enkelt Yogis positive tænkning eller velsignelse langt mere kraftfuld end tusind almindelige personers adspredte negative tænkning. En sådan person kan og vil være en stærk budbringer for det Gode - og vil kunne bidrage effektivt til at løse denne verdens problemer i en medfølende viis ånd.

Yoga er en social bevægelse som søger at opvække eet individ ad gangen og transformere ham/hende fra sin ordinære egoistiske tilstand. Vor moderne pluralistiske kultur er primært inspireret af individualismens princip, af materialisme og forbrugerisme: den perfekte opskrift på egoisme. I den udstrækning man praktiserer Yoga begyndende med afholdelsesløfterne, de såkaldte ’yama’er (ikke-vold, ærlighed, ikke-stjælen, enkelhed og manglende grådighed) og etiketten eller ’niyama’erne’ (renhed, tilfredshed, selvstudie, intens praksis og hengivenhed for Skabelsen) er man engageret i en revolution imod den gældende kultur. Ordet ’kultur’ kommer af det latinske ’culte’ som betyder tilbedelse. Så i vores moderne materialistiske, forbruger individualistiske kultur tilbeder de fleste af samfundets medlemmer først og fremmest de ting, der er materielle, som kan forbruges og som bestyrker deres følelse af at være noget specielt.

Yogien på den anden side tilbeder Herren, den Højeste Virkelighed, som findes indeni, til at begynde med på det spirituelle eksistensplan - indtil man - i det oplyste stade - begynder at opfatte det i alt, overalt, transcenderet. Han oplever ikke sig selv som speciel og ser ikke engang sig selv som ’den, der handler’. Yogien erkender Guds Hånd, som fører og inspirerer ham på hvert af livets stadier.

Selvom de fleste mennesker starter på Yoga primært for at få rørt kroppen lidt er det ikke ensbetydende med at Yogaens indflydelse er begrænset til det rent helbredsmæssige og fysisk fitness. Hvis man bliver ved med at praktisere Yoga begynder dens virkning at inkludere nervesystemet og sindet hvilket bevirker en udvidelse af bevidstheden ind i den spirituelle dimension. Det der starter som et fysisk behov eller et middel til kontrol af stress bliver henad vejen til en yderst personlig spirituel vej. En spirituel vej fører os gradvist til stadigt mere intense niveauer af personlig frihed af denne pakke af vanemæssige tendenser indpodet os via den sociale arv. Når vi begynder den konstante praksis af ’detachment’ eller det at se uhildet på tingene (vairagya), slipper vi gradvist alt det vi ikke er, inklusive vor sociale indoktrinering, og oplever hvem vi i sandhed er. Oplevelsen af selverkendelse erstatter egoismens forvirring, vanen med at identificere sig med det man ikke er: tanker, emotioner, erindringer, vaner og fornemmelser. Efterhånden som vores bevidsthed udvides bliver vi vidner og måske Vidnet. ”Jeg er en mand, en professionel sort, hvid eller asiat” påstår egoet. ”Jeg er Det jeg er” siger den opvågnede Yogi. De sociale implikationer af et sådant bevidsthedsskift er dybdegående og vidtforgrenede. Ikke blot bliver Yogien kilde til fred og velvære for de som nyder hans eller hendes selskab, men en ren dynamo af energi, guidet af usædvanlig klarhed og indsigt.

Gid alle Yogaudøvere må indse den magt de ligger inde med til at bringe fred og oplyste løsninger til verdens mangfoldige problemer, i ethvert nu og enhver situation. Yoga Siddhaerne var ekstremt socialt bevidste, en tilstand de kaldte ’arrupadai’ eller at ’vise andre vejen’. Dette inkluderede at lære folk hvad man ikke bør gøre - via morallære som i Avvais tilfælde, såvel som at lære hvordan man praktiserer diverse esoteriske kunstarter som tileksempel kundalini yoga, som fører én til absolut salighed og selverkendelse.

Dette har været min oplevelse igennem de sidste 36 års intens praksis af Babajis Kriya Yoga og det er derfor jeg som co-sponsor for Yoga Siddha Research Centeret er glad for at kunne anbefale det for jer på denne dag hvor vi fejrer publikationen af disse arbejder af Yoga Siddhaerne. Jeg er dybt taknemmelig overfor SathGuru Kriya Babaji Nagaraj for at tillade mig at være instrument for støtten til disse forskeres arbejde og for hans velsignelse m.h.t. at virkeliggøre udgivelsen af disse store arbejder til fordel for alle sande elskere af Yoga og søgere af Sandheden. Om Tat Sat. Om Kriya Babaji Nama Aum.

Marshall Govindan Satchidananda.

Artikler

Babajis Kriya Yoga Hjemmeside

©1995 - 2024 - Babajis Kriya Yoga og Publikationer - Alle Rettigheder Reserveret. ”Babaji’s Kriya Yoga” er et registreret service mærke)   ॐ Mahavatar Babaji ॐ